Aflysning af den 8. udbudsrunde er dyr symbolpolitik!

Sarah Nørris skriver i sit læserbrev bragt den 5. juni i JV at olien skal forblive i undergrunden og at vi dermed skal aflyse den 8. udbudsrunde, alt sammen på baggrund af Klimarådets anbefaling.

Det synes vi er et ærgerligt synspunkt!

Det Konservative Folkeparti var det første parti på den borgerlige fløj til at bakke op om at udskyde afgørelsen om den 8. udbudsrunde, så det var muligt at vente med at træffe en endelig beslutning, indtil vi havde fået belyst de fulde konsekvenser af et ja til udbudsrunden. Vi har nærlæst konklusionerne i rapporten bag klimaråddets anbefaling og det korte af det lange er, at anbefalingen bunder i symbolpolitik og intet andet. Hvis Danmark stopper med at producere olie & gas efter 2050, så vil andre lande producere den tilsvarende mængde, da danske virksomheder stadigvæk vil efterspørge olie, blandt andet til produktion af vindmølledele. Dansk olieproduktion er et af klodens mest miljø og klimavenlige men pointen er, at det ikke er selve olieproduktionen, der udleder meget CO2 men forbruget af det. Hvis vores ambitioner om et klimaneutralt samfund i 2050 skal gå i opfyldelse, så kræver det at vi fortsætter investeringen i alternative energikilder uden at vi fuldstændigt smadrer oliebranchen samt destabiliserer forsyningssikkerheden. Det nytter ikke noget at nedlægge tusindvis af arbejdspladser på Esbjerg Havn, så der kan sidde nogle mennesker i Bangladesh og klappe af, hvor gode vi er!